A cikk itt található:
El Sistema program a monori cigánytelepen
Írta: Vecsés Hírek • 2013. szeptember 20. péntek
Venezuelában találták ki, de Monoron is működik már az a
program, ami – a remények szerint – kiszakíthatja a szegénységből a nehéz sorsú
gyerekeket.
Tavaly nyáron számoltunk be, hogy elkezdődött Szimfónia
Program néven a híres venezuelai
zenekar-pedagógiai módszer magyar változatának kidolgozása,idén júliusban
már a gyakorlati oktatás is folyt a
monori cigány telepen.
Az El Sistema koncepciója szerint a zenekarba belépéshez nem
szükséges biztos hangszeres tudás, az a lényeg, hogy az együtt zenélő gyerekek
segítsenek egymásnak. Az összetartó közösség megteremtése, az egymás iránti
figyelem fejlesztése, a csoportmunka és a közös öröm áll a program homlokterében,
mely egyben fegyelemre tanítja a gyerekeket és növeli az önbecsülésüket. A több
mint három évtizedes múltra visszatekintő rendszer sok százezer olyan
venezuelai gyermek számára kínál ingyenes és intenzív zenei képzést, akiknek
többsége nagyon szegény környezetből származik. Egyikőjük, Gustavo Dudamel
karmesterként futott be és jelenleg a Los Angeles-i Filharmonikusok zenei
igazgatója.
A monori El Sistema nem kizárólag romagyerekekről szól
Ez a történet hét éve kezdődött, amikor a Máltai Szeretetszolgálat
a monori cigánytelepen belekezdett a Tabán Integrációs Programba. Ezzel
párhuzamosan, de ettől függetlenül kezdett el foglalkoztatni, nagyjából 5 éve,
hogy talán Magyarországon is meghonosítható egy szociális program, amelyben a
zene és a zenélő közösség a kulcs ahhoz, hogy saját ambíciójuk révén
kiszakítsuk a szegénységből a nehéz sorsú gyerekeket.” – számolt be róla az
Fn24.hu.
Az ötlet mellé érkezett Szádeczky-Kardos Géza aki korábban Bolíviában nevelte – az El
Sistema elvei alapján – a zene szeretetére a gyerekeket és érkezett sok
önkéntes, zenetanár, így idén nyáron, Monoron megszólaltak a Grazból
kölcsönkapott hangszerek.
Pénz ugyanis nincs. Hiába gründolja a projektet egy
kormánypárti képviselő, hiába állt az ügy mögé Hoffmann Rózsa, Balog Zoltán és
Orbán Viktor is, ami eddig létrejött, az mind saját erőből történt. Ráadásul,
mint oly sok működő program esetében, megjelent a féltékenység.
„Attól félnek, hogy forrást vonunk el a zeneoktatástól, vagy
azt gondolják, hogy ez a módszer, ami – hangsúlyozom – szociális célú, kárt
okozhat a mai zenepedagógiának, és tönkreteszi a Kodály-módszert, amely annyi
tehetséget, zseniális művészt adott az országnak. Van, aki nem hiszi el, hogy
ez a kettő nemcsak, hogy nem zárja ki egymást, de egymást erősítik” – mondja
Kupper András, aki maga is zongorázik, de a zenetanításban nem vesz részt:
„mert ahhoz én kevés vagyok”.
A monori El Sistema nem kizárólag romagyerekekről szól.
Elsősorban a szegény családba született gyerekekre koncentrálnak, de nem zárnak
ki senkit. A módszer egyik kulcseleme, hogy a gyerekek megízleljék az
együttzenélés örömét, hogy minél több fellépéssel, minél több sikerélményhez
juttassák őket. Ezért a projektben részt vevő gyerekek mindenütt ugyanazokat a
darabokat tanulják és azokat egymással is el tudják játszani. Így élhetik meg
akár a külföldi diákokkal való közös játék élményét is.
Kupper szerint Monor csak a kezdet. „A legnehezebb
helyzetben a borsodi és az ormánsági térségek vannak. Azt tervezzük, hogy
ezeken a helyeken próbáljuk ki a módszert néhány iskolában.”
A monori ”próbahetek” pedig azt igazolták, van
létjogosultsága a programnak. Sikerült hangszert adni a gyerekek kezébe, és
sikerült a produkció, amelyért dolgoztak egész nyáron át.
A monori hat hét
Néhány lelkes önkéntes nyáron kiállt a telep közepére
hegedülni, és a köréjük sereglett gyerekcsapatot magukkal hívták a máltai
közösségi házba. Ott aztán kölcsönkapott, illetve papírból és fából barkácsolt
hegedűket, csellókat, brácsákat adtak a kezükbe, s megindultak a próbák.
Ritmusgyakorlatok (tapsold velem), türelemjátékok (ne vedd
ki a kezéből a hangszert) és valódi hangszertanulás: Egy boszorka van, Aki nem
lép egyszerre. Három hét alatt kialakult egy 30 gyerekből álló csapat, akik
napi szinten zenélnek, szorgalmasan járnak a próbákra, odafigyelnek,
koncentrálnak.
A nagyobbaknak nem volt elég a délelőtti zeneóra, így ők
immár napi két alkalommal hegedültek, külön kérésükre a Keresztapa főcímdalát is
megtanulhatták. Aki mostanában a telepre érkezik, azt fülig érő vigyorú
gyerekek veszik körül: Tanulok ám hegedülni! Két órát gyakoroltunk, úgy elment
az idő, észre se vettem!
Egy koncertünk a
telepen már volt, s nemcsak szüleiket vonzották maguk köré a kis zenészek,
hanem a telep apraja-nagyja köréjük gyűlt, és ámulva hallgatta őket.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése